fredag 24. januar 2014

Oppgave om lek

Fysisk lek: Barnet leker gjennom egen kropp, og det lærer å tenke gjennom handling. Handler om kroppen og dens bevegelser.
Fysisk lek utvikler samspillet mellom barnets sanser, motorikk og forståelse.
(Bildet er hentet fra Google.no)

Verbal lek: Handler om språket og hvordan barnet tilegner seg og bruker språk og lyder i leker. Barn mellom 3 og 6 år leker mye med språket gjennom å fortelle vitser, gåter, lage vanskelige ord, lage sangtekster til gamle sanger og finne på historier. 
Verbal lek utvikler den sosiale kompetansen og identitetsfølelsen hos barnet.
(Bildet er hentet fra Google.no)

Formingslek: Dette er skapende aktiviteter som kan for eksempel være perling, maling, fargelegging, bygge med steiner, kongler, sand og vann. Formingslek passer for barn fra de er 2 år, og når barn er omtrent 12 år, utvikler de en selvkritisk innstilling, og stopper ofte utviklingen av kreativitet med forming.
Formingslek utvikler barns kreativitet, fantasi og motorikk.
(Bildet er hentet fra Google.no)

Konstruksjonslek: Handler om at barn bygger og konstruerer noe. De kan bygge for eksempel slott, hus, biler, roboter, borger, demninger osv. Når barna blir eldre, kan det hende at noen viser stor interesse for vanskelige byggesett som fly og båter.
Konstruksjonslek utvikler finmotorikk, grovmotorikk og den tankemessige utviklingen.
(Bildet er hentet fra Google.no)

Regellek: Styrt av regler og har konkrete mål. For eksempel sisten, fotball, ludo, boksen går osv. Lekene krever fastsatte regler som barn og unge må følge slik at leken skal fungere. Det kan skje at barn og unge forandrer regler underveis i leken, eller lager nye regler underveis hvis de ser at de kommer til å tape.
Regellek utvikler at barn og unge lærer å innordne seg i et system, forstår hvor viktig det er med regler som er en del av sosialiseringsprosessen. Den tankemessige utviklingen blir også stimulert.
(Bildet er hentet fra Google.no)

Rollelek: Barna utvikler alle sider av seg selv. Leken gir en god og naturlig ramme for å utvikle barn og unges sosiale, kognitive og språklige ferdigheter. Barna bruker både kroppen og språket, og de konstruerer og lager regler.
Rollelek utvikler at barn øver seg på å kommunisere med andre ting som opptar dem. Skaper samhold, fellesskap og gruppetilhørighet. Utvikler barnets evne til samarbeid og kreativitet.
(Bildet er hentet fra Google.no)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar